Během vaší snahy o nalezení PPC specialisty, který vám pomůže zefektivnit váš byznys, pravděpodobně narazíte na několik problémů. Možná nevíte, jak konkrétně si naceňují svou práci, či zda jejich optimalizace budou fungovat a vydrží.
Zároveň ale víte, že dosavadní výkon PPC kampaní není ideální, a chcete tento stav změnit. Zbývá pouze získat správného člověka pro tento úkol.
Nalijme si čistého vína. Nejtěžší částí hledání PPC specialilstů není samotné objevení lidí a agentur, kteří o sobě tvrdí, že jsou profesionálové. K tomu stačí otevřít Google. To vám ale reálně nic neřeší. Zobrazí se vám čtyři inzerenti, kteří jsou ochotni si za status „PPC experta“ zaplatit a poté lokální výsledky pro místo, odkud vyhledáváte.
Jak poznáte, který z nich je ten pravý?
Jak si můžete být jisti, že mají zkušenosti právě s takovým druhem byznysu, jaký je ten váš?
Měli byste najmout někoho místního nebo na tom nezáleží?
Nejprve si je třeba uvědomit, že pokud nejste na úplném začátku vašeho hledání, neměli byste žádná další rozhodnutí zakládat pouze na výsledcích obecných vyhledávacích dotazů ve stylu (ppc expert) nebo (ppc agentura).
Takové výrazy pro vás mohou představovat začátek, ale potřebujete výsledky probrat a zjistit, kdo se nejčastěji objevuje.
Vyhledávat byste měli hesla podobná těmto:
Pro každé vyhledávané heslo se vám výsledky změní. Budou se zobrazovat podobné placené výsledky, ale objevují se i nová jména. Někteří z nich budou například tvrdit, že se věnují ecommerce, jiní zase ne.
Teprve teď se můžete pustit do prohledání jejich webovek, případových studií či to, jestli jsou uznávaní jako autority ve svém oboru.
Mohu doporučit i web https://navolnenoze.cz/hledej?dotaz=ppc
Jakmile jste si potenciální kandidáty proklepli, je dobré se zeptat mezi kolegy z vašeho oboru, zda někdo z nich v nejbližší době najal schopného člověka či agenturu.
Tedy, neptejte se úplně jakéhokoliv kolegy. Existuje nespočet skupin na Facebooku plných podnikatelů z různých oborů i různě úspěšných. A nejhorší věc, kterou můžete udělat, je přijít do takové skupiny a napsat příspěvek ve stylu:
“Zdravím, nemáte někdo kontakt na dobrou PPC agenturu?”
Kohokoliv, kdo si takový příspěvek přečte, bude ponechán ve změti otázek typu:
Takže, ptejte se primárně kolegů, kteří opravdu pracují v podobném byznysu jako vy. Zjistěte, s kým pracovali, ale berte jejich doporučení s rezervou. Ti, se kterými pracovali nemusí být vhodní pro váš typ podnikání či byznys modelu.
Připomíná vám tento citát vaše vlastní myšlenky?
“Chci si najmout konzultanta, protože jsou levnější. Ale potřebuji od něj, aby byl schopen spravovat naše kampaně, plánovat strategii, pomoci při náboru a být v kanceláři pět dní v týdnu.”
Pokud se vaše úvahy při hledání konzultanta až nebezpečně podobají těmto, je třeba si uvědomit, že hledáte spíše člověka na plný úvazek. A i ten by měl opravdu problém splnit vaše očekávání, jelikož se jedná o úkol hodný marketingového týmu.
Každý podnikatel má svou preferenci pro jednu konzultanta nebo agenturu založenou na jejich zkušenostech či představách, co jeden nebo druhý umí. Případně, kolik bude spolupráce s nimi stát. Pravdou ovšem je, že konečné rozhodnutí záleží pouze na konkrétních parametrech vaší firmy či byznys plánu, nelze zde příliš zobecňovat.
Pravděpodobně budete potřebovat spíše agenturu, když inzerujte na více platformách, máte vysoký rozpočet (nad 200k/měsíc) a potřebujete do projektu vložit hodně času. Případně, pokud budete v budoucnu potřebovat rozšířit počet činností, které v marketingu delegujete.
Naopak, konzultant pro vás bude dobrá volba, pokud řešíte konkrétní problémy, potřebujete vytvořit strategii pro menší kampaň, či jste menší či střední firma/eshop a potřebujete být v kontakt s tím, kdo pro vás marketing zařizuje.
Není úplně pravda, že konzultanti jsou levnější, než agentury. Může to tak být, ale čím zkušenější ppc specialista je, tím je cena vyšší, zatímco agentury mohou využít pracovníky na juniorních pozicích, a tak snížit výslednou cenu.
Pokud se tedy rozhodnete pro juniorního konzultanta, který často pracuje externě, bude sice levnější, ale výsledky tomu budou odpovídat. Budou mnohem více proměnlivé, než při práci se seniorním konzultantem.
Takže předpokládejme, že jste si již zjistili kdo pravděpodobně dělá PPC zázraky pomocí Googlu a referencí od kolegů a přátel. Následně jste je kontaktovali, či minimálně vyplnili jejich vlastní kontaktní formuláře, v naději, že se brzy ozvou zpět.
Stále ovšem potřebujete udělat vlastní prověrku, abyste věděli, že jste si vybrali toho správného. Proto je třeba se zeptat na otázky, díky kterým si ověříte:
Tady je seznam otázek, na které je vhodné se zeptat potenciálních adeptů na pozici vašeho konzultanta.
Nebojte se zavolat do společností, které specialista uvedl jako reference. Není lepší zdroj informací, než klienti se kterými právě spolupracuje.
Představme si tedy situaci, že váš potenciální PPC expert má k dispozici případové studie a podobné klienty, pro které zpracovával projekty a zároveň je ochoten s vámi spolupracovat jako s partnerem, o jehož firmu a její úspěch se upřímně zajímá. Teď musíte ovšem zajistit, aby vám vyhovoval jeho přístup k práci.
Osobnostní kvality a styl práce jsou často v procesu vybírání expertů přehlíženy, ale jsou velmi důležité pro to, aby byla spolupráce nakonec úspěšná. Proto si při výběru spolupracovníka musíte zodpovědět následující otázky:
Pokud zde nenajdete shodu, pravděpodobně bude projekt méně úspěšný, než by mohl být.
Jakmile jste si zkontrolovali vašeho potenciálního kandidáta, a zjistili jste, že máte podobný styl práce, přišel čas skutečně navázat spolupráci.
Zde je třeba dát pozor na to, abyste nešlápli do několika velkých pastí.
Zaprvé, vy musíte být vlastníkem vašich reklamních účtů. Pokud startujete novou kampaň na dalších platformách, méně etičtí konzultanti či agentury se vás budou snažit dostat do stavu, kdy oni vlastní účty na těchto platformách.
Pokud to tak máte nastavené z minulosti, může se stát, že při změně toho, s kým spolupracujete, může dojít k vydírání ze strany experta, který má přístup k vašemu účtu. Proto je lepší, abyste účty vždy vlastnili vy.
Zadruhé, neupisujte se na začátku k příliš dlouhé či krátké spolupráci. Marketing je rozhodně investice, ale neměli byste být chycení na rok už od začátku. Namísto toho se domluvte na startovacím období 3 až 6 měsíců, a poté obnovujte spolupráci každý měsíc.
Zatřetí, myslete na to, jak budou vypadat vaše zisky, když započtěte další výdaje na konzultanta/agenturu. Mnoho podnikatelů zapomíná na to, že jejich ziskovost z PPC se na začátku propadne kvůli dodatečným výdajům, i když cílem je zvýšit výnosnost natolik, aby i po odečtení dodatečných nákladů byl zisk větší, než před začátkem spolupráce.
A v neposlední řadě, hned na začátku určete, kdo bude v kontaktu s konzultantem/agenturou ve vaší společnosti, a jestli mají čas se tomu věnovat. Práce s PPC expertem bude vyžadovat dodatečný čas, a proto je třeba, aby to příslušná osoba věděla a vyčlenila si jej.