Pokud využíváte PPC jako součást svých marketingových aktivit, pravděpodobně znáte termín skóre kvality.
V zásadě se jedná o indikaci toho, jaká je kvalita vašich klíčových slov, reklam a úvodních stránek, tedy údaje, které vám pomohou porozumět jak si vaše reklamy na trhu vedou.
Hodnocení je založeno na přidělování skóre od 1-10, kdy 10 znamená excelentní výsledek. Toto skóre je k dispozici ve vašem účtu Google Ads nebo Bing Ads.
Účelem tedy je, aby vás toto skóre informovalo o stavu vaši kampaní, pomohlo s výkonem vašich reklam, a umožnilo lépe investovat do celého reklamního procesu.
Je dost jednoduché ho ignorovat, zvlášť, pokud si myslíte, že vaše hodnocení nemůžete ovlivnit. Ale, jak vám teď ukážu, čísla jsou důležitá, a zrovna skóre kvality je pořád významný diagnostický nástroj.
Dobře, není to zázrak, který vám řekne, jestli byste měli investovat do klíčového slova, nebo ne. Ale alespoň vám ukáže, jestli všechno funguje tak, jak jste očekávali. Hlavně vám řekne, zda vaše reklamy v Google Ads fungují, tak jak by sám Google očekával.
Případně jak to napravit. Proto se pojďme podívat na několik konkrétních důvodů, proč skóre kvality neposlat do starého železa.
Skóre kvality je prakticky kalkulace, která má vysvětlit relevanci vašich klíčových slov pro vyhledávané dotazy, text vašich reklam, a úvodní stránku. Zároveň ale pokrývá i relevanci úvodní stránky pro text vašich reklam.
Tento celkem komplexní vztah krásně pokrývá tzv. Vennův diagram, do kterého dosadíme jednotlivé oblasti našeho zájmu. A když se tyto tři komponenty překryjí, dosáhne u vašich reklam skóre kvality hodnoty 10. A to je perfektní výsledek.
To znamená, že vaše klíčová slova souvisí s úvodní stránkou, zároveň ale i s vyhledávaným dotazem a vyhledávaný dotaz zase souvisí s textem reklamy. Analýzu vašeho skóre kvality pro vás mohu udělat při auditu kampaní.
Vaše skóre kvality krát cena za proklik se rovnají číslu, které je využíváno k určení pořadí jednotlivých reklam na aukci. A kvůli tomu skóre kvality diktuje, jaké budou vaše celkové výdaje.
Například, pokud máte skóre kvality 1 a jiný inzerent 10, budete muset nabídnout desetkrát více, abyste vašeho konkurenta předčili.
Pokud nabídnete 10 korun se skórem kvality 1, váš konkurent se skórem 10 bude muset nabídnout pouze 1 korunu.
Jak můžete vidět, aukce je pro vás mnohem dražší v případě klíčových slov s nízkou hodnotou skóre kvality. To ovšem neznamená, že i tato klíčová slova nejsou potenciálně důležitá.
Znamená to pouze to, že u nich máte příležitost zlepšit relevanci a tím tak snížit vaše náklady skrz optimalizaci textu vašich reklam, úvodních stránek, či vyhledávané dotazy.
Pokud se zamyslíme nad tím, co ovlivňuje skóre kvality, dojdeme ke třem faktorům, jejichž optimalizace nám zajistí výsledek přímo magický.
Takže, tady je několik oblastí, na které je třeba se zaměřit, aby se vám poddalo i to nejzarputilejší skóre kvality. S relevancí reklam, očekávaným ctr a vhodností vstupních stránek bojuji i já při správě ppc kampaní u klientů. Zde je pár tipů, jak postupovat:
Očekávané CTR vám může prozradit hodně o tom, jakou hodnotu bude mít skóre kvality pro dané klíčové slovo. Pokud je nadprůměrná, výborně, můžete si zatleskat. Pokud je pod průměrem, zaměřte se na text vašich reklam.
Zde se opět dostáváme k relevanci vašich klíčových slov pro vyhledávače a texty vašich reklam. Pokud je skóre relevance vašich reklam nízké, existuje několik způsobů, jak to změnit.
V krátkosti řečeno, potřebujete mít kvalitně zpracovanou úvodní stránku a dát si pozor na které její části odkazujete v textu vašich reklam.
Například, pokud uživatel klikne na reklamu, která nabízí Nike tenisky s 50% slevou, očekává, že na následující stránce uvidí přesně takové tenisky. Pokud tomu tak není, vaše relevance bude klesat.
Tady je několik postupů, které by tomu měly zabránit.
Skóre kvality představuje švýcarský nůž pro vaši diagnostiku. Pomáhá vám určit, co se děje na vašem webu, v textu vašich reklam nebo s klíčovými slovy. A to tak, abyste mohli případné chyby co nejsnadněji opravit, a vaše reklamy tak plnily svůj účel.
Neexistují žádné zkratky k lepšímu skóre kvality. Chce to tvrdou práci. Ale upřímně, i malá změna vám může v dlouhém časovém horizontu pomoci k úspěchu vaší strategie pro vyhledávače.